نوبل شیرین

  آلفرد نوبل که بنیانگذار جایزه صلح جهانی نوبل هم هست .همونطور که می دونین کاشف دینامیت بوده . بعد از مرگ برادرش روزنامه رو باز می کنه ببینه این حادثه چه بازتابی داشته از خوندن مطلب روزنامه شوکه میشه اونها اشتباه بزرگی کرده بودن و خیال کرده بودن خود آلفرد مرده . تو مطلبی که به مناسبت مرگ او نوشته شده بود به این اشاره شده بود که ماده ای که او کشف کرده چه کشتارهای عظیمی می تونه تو دنیا به راه بیاندازه و از او انتقاد شده بود . خب این مطلبی نبود که آلفرد دوست داشته باشه پس از مرگش تو جراید ببینه . او به فکر افتاد تا کاری کنه که نامش رو به نیکی ببرن.

 

این مطلب رو یه خاخام یهودی گفته :" هر گز به یاد ندارم کسی در بستر مرگ بگوید ای کاش می توانستم به دفتر کارم بازگردم! آنها می گویند کاش توجه بیشتری به دیگران کرده بودم ، کاش بیشتر به مردم عشق می ورزیدم و ..."

 

چند کلام هم از مادر عروس بشنوین:

مادر ترزا میگه :

در انتهای حیات ما بدین سنجیده نخواهیم شد که :

چند مدرک دانشگاهی دریافت کرده ایم

چه مقدار از مادیات دنیا برای خود اندوخته ایم

چه کارهای بزرگی انجام داده ایم

سنجش ما بر این اساس خواهد بود که:

من تشنه بودم و تو مرا سیراب کردی

من لخت بودم و تو مرا پوشاندی

من بی خانمان بودم و تو مرا اسکان دادی

تشنه ، ولی نه فقط تشنه آب بلکه تشنه محبت

عریان ،نه فقط از برای لباس بلکه عریان از عزت و احترام

بی خانمان ولی نه تنها در طلب خانه ای از خشت بلکه به سبب خروج از عوالم انسانی

بنابراین ،جسورانه:

عشق بورز،احترام کن و بپذیر

 

 

تو هفته ای که گذشت فرصتی دست داد تا دو تا فیلم تماشا کنم : Upside of anger و نوامبر شیرین . فیلم اول جزو فیلمهایی با مضامین اجتماعی و مسایل روزمره است دنیایی کاملا واقعی . به این قبیل فیلمها همیشه علاقه مند بودم و لیکن دسترسی نداشتم که شکر خدا این مشکل هم حل شده . فیلم با یک فلاش بک از صحنه گورستان شروع میشه و روایتی است از زندگی یک زن و چهار دختر که داره توسط دختر کوچیک خانواده نقل میشه.پدر خانواده به همراه خانم منشی رفتن سوئد و خانواده رو رها کرده مادر میمونه و کوله باری از مشکلات . بزودی سر و کله همسایه فضول و از آب گل آلود ماهی بگیر پیدا میشه او ازبی پناهی مادر خانواده استفاده می کنه (بخونین سواستفاده) و سعی می کنه جای خالی همسرش رو توی تخت براش پر کنه ! دخترها هر کدوم برای خودشون ماجرایی دارن و باز مادر که سعی می کنه زندگی رو جمع و جور کنه . انتهای فیلم برملا کننده غلط بودن فرضیاتیه که بعنوان حقیقت پذیرفته شدن ولی آیا کسی واقعا به این مساله اهمیت میده؟

نوامبر شیرین داستان ضعیفتری نسبت به فیلم قبلی داره و از این جهت شاید فیلم ارزش خرید نداشته باشه ولی یکبار دیدنش ضرر نداره . داستان با زندگی یه مرد شروع میشه . همون اول فیلم از گله هایی که دوست دختر عزیز داره و گوش ناشنوای نیلسون متوجه می شیم با یک آدم خود محور مواجه هستیم . او تصادفا با دختر دیگری به نام سارا آشنا میشه (با بازی چارلیز ترون) که خودش رو به زور وارد زندگی او میکنه و به گفته خودش قصد کمک به او رو داره . قرینه های دیگری برای خود محوری نیلسون در فیلم قرار داده شده از جمله صحنه رابطه عجولانه اش با سارا که نشون میده تنها به ارضای خودش فکر میکنه و بس . فیلم به همه پرسشهایی که مطرح میشه پاسخ نداده یک سری اتفاقات فیلم رو باید بدون اینکه دلیل منطقی براش آورده شده باشه بپذیرین و این از جمله نقاط ضعف فیلمه . سارا به نیلسون پیشنهاد میده ماه نوامبر رو کامل با هم باشن وروال فیلم بدون همون دلایل قانع کننده ای که گفتم طوری پیش میره که نیلسون مجبور میشه پیشنهاد رو بپذیره در این یک ماه نیلسون کلی عوض میشه و در پایان ماه این اوست که به سارا پیشنهاد میده : با من ازدواج کن ! جواب منفی سارا و پیگیری نیلسون حقیقت تلخی رو برملا میکنه سارا خودش بیماره و به کمک احتیاج داره روابطشون یه مدت به خواست سارا قطع میشه ولی زندگی بدون سارا برای نیلسون معنا نداره .این بار اوست که در قامت بابانوئل میاد و عشقش رو همراه با هدایایی که آورده به سارا عرضه میکنه .

 

We live in deeds, not years: In thoughts not breaths; In feelings, not in figures on a dial. We should count time by heartthrobs. He most lives who thinks most, feels the noblest, acts the best.~ David Bailey

 

 

یه سایت خوب برای گرفتن اطلاعات در مورد فیلمهایی که بعد از سال 99 ساخته شدن پیدا کردم

همون سایت قسمتی هم در مورد فیلمهای در حال اکران داره

  

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد