فروتنی از نوع XML


میگن آدم هر چی علمش بیشتر باشه فروتن تر و خاشع تره .اینو آدم بعضا میتونه اینور و اونور ببینه ولی خب عکس این مطلب رو هم هم من و هم شما دیدیم .وقتی علم مسیر خودشو از اخلاق جدا میکنه معمولا چیز جالبی از آب در نمیاد .
من دیروز کلی با قالب وبلاگم ور رفتم و یه عالمه تغییرات جالب توش ایجاد کردم ولی تو وب که گذاشتمش هیچ کدوم اثر نکرد.این بیسوادی تو کامپیوتر هم شده بلای جون من.البته من تا دلیلش رو نفهم ول کن قضیه نیستم .
حتما اطلاع دارین که از چند وقت پیش بلاگ اسکای از xmlتو صفحاتش استفاده میکنه .چون در این مورد هیچ اطلاعی نداشتم از خانم گل آذین خواستم که منو راهنمایی کنن مطالبی رو که خواهید خوند زحمت ایشونه.لازم میدونم یه بار دیگه ازشون تشکر کنم.

XML  را اکثرا با HTML  مقایسه میکنند ، برای همین حتی به زبان ساده هم که آدم بخوادتوضیح بده ، یه جورایی ممکنه خیلی همه فهم نباشه.
XML  که همان extention markup language  یا زبان علامت دار قابل توسعه ، به عنوان روش جدیدی برای تحویل داده های ساخت یافته در وب محسوب میشود.
اما چرا از xml  استفاده میشود؟ html  برای سازماندهی به اسناد جهت بر آوردن نیازهای صنایع خاص یا محیط های دیداری جدید ، قابلیت انعطاف کافی را ندارد . XML  جانشین html  نمیشود ، اما وقتی توسط مرورگرهای اصلی پشتیبانی شود ، شیوه و کاربرد HTML راتغییر میدهد.
هدف xml  این نیست که جایگزین HTML  شود ، بلکه مکمل آن است.
سوال این است که با وجود HTML چه نیازی به XML  است. هر فناوری که توسط دهها میلیون نفر مورد استفاده قرار می گیرد، باید به درستی عمل کند . HTML  به عنوان یه فناوری همه منظوره ، بسیاری از نیازهای کاربران را بر آورده میکندو اما با کاربردهایی که با اطلاعاف خاصی سروکار دارند، جور در نمی آید.مثل تبادل خودکار داده ها نیازمند این است که داده ها بطور سازگار سازمان دهی شوند.
HTML  نمیتواند نیازهای سازماندهی و فرمت بندی اسناد را ، غیر از پاراگرافها ، بخشها و لیستها به خوبی بر آورده کند. HTML  قابلیت انعطاف زیادی ندارد ، زیرا عناصر آن ثابتند. این زبان فاقد امکاناتی برای توسعه خودش است . یعنی امکاناتی برای تعریف عناصر جدید ندارد.
در بعضی مواقع XML  جای HTML  برای طراحی صفحات وب استفاده میشود.
XML  برای افزودن داده ها به HTML  استفاده میشود.
نکته دیگر این است که با استفاده از آن علاوه بر سرویس دهی به وب ، میتوانیم XML  خود را به سند PDF  تبدیل کنیم که در این صورت روی هر مرورگری دقیقا به همان روشی که بخواهیم ، نمایش داده خواهد شد ، حتی اکر مرورگر ، اصلا  XML  را نشناسد.
در واقع یکی از نکات قوی XML  این است که میتوان در محیط های مختلف از آن استفاده کرد.بنابر این ممکن است در موقعیتی قرار بگیریم که محیط کاری مان کد XML  را میشناسد ولی از HTML  چیزی متوجه نمیشود.

5 مورد مهم برای استفاده از XML
 

1.تبادل  داده ها :
این پنهان نیست که XML برای تبادل اطلاعات بین برنامه های کاربردی و شرکت ها می تواند بسیار مفید باشد.چرا XML اینقدر در این زمینه خوب است؟در واقع جواب این سوال برمیگردد به قسمتی که XML به شرح اطلاعات محتوی به وسیله المنت ها و ویژگیها(Attribute) می پردازد.XML همچنین امکان می دهد در انتقال داده ها ، ساختار داده ها (از جمله روابط والد و فرزندی) برجا بماند. API های فراوان و متفاوتی برای تجزیه داده های XML بدون استفاده از توابع تجزیه رشته ها موجود است. مقایسه کنید این را با فایل های flat که داده ها شرحی جز همان نوع فیلد ندارند و ساختار داده های آن نیز برجا نمی ماند .

2. سرویس های تحت وب :
Web Servise ها یکی از برانگیزاننده ترین انقلابات جدیدی است که اجازه می دهد زبان ها و سیستم عامل ها برای ارتباطات و به اشتراک گذاری داده ها توسعه یابند.در بخش اصلی این تکنولوژی ، Web Servise از XML برای گذر دادن داده ها بین سیستم ها استفاده می کنند.داده های تبادلی به طور عادی با XML نشانه گذاری می شوند که مطابق است با یک سیستم تشخیص مانند پروتکل دسترسی شئ ساده (SOAP).
پیغامهای SOAP می تواند بین اشیاءی که در زبان های متفاوت نوشته شده اند تبادل شود.این به این معنی است که برای مثال #C می تواند با Java ارتباط داشته باشد.این ارتباط حتی می تواند زمانی اتفاق بیافتد که اشیاء در محیط (OS) های متفاوتی اجرا شوند.
 
3.مدیریت محتوی

فایل های XML ذب طور یاده و با استفاده از المنت ها و خواص داده ها را شرح می دهد.آنها شیوه نمایش داده را تعیین نمی کنند .  در نتیجه ، اسناد XML یک راه عالی برای نشانه گذاری محتویات با یک روش جدا از پلات فرم و زبان ارائه می کند.استفاده از زبان هایی مانند XSLT ، اسناد XML می توانند به آسانی به اشکال مختلف از جمله HTML ، WML ، PDF و ... تغییر شکل دهند.
 

4.یکپارچگی وب (Web Integration)
لوازم هر روز بیشتر و بیشتر از XML پشتیبانی می کنند.این به برنامه نویسان وب امکان می د هد تا لوازم دیجیتال خود را با XML خوراک دهی کنند.
چرا داده های خام را مستقیما به لوازم بفرستیم ؟  انجام این عمل باعث می شود تا کاربر کنترل بیشتری بر روی نمایش داده ها داشته باشد.زمانی که داده ها احتیاج به مرتب سازی دوباره دارند یا باید به شکل دیگری نمایش یابند ، داده های XML می نوانند مستقیما در وسیله دستکاری شود بدون اتیاج به باز خوانی داده ها از سرور.به روز آوری های چند گانه می تواند انجام شود سپس کاربر می تواند سند XML را به سرور پس بفرستد برای فرآیند های لازم.
 
5.تنظیمات
سالهاست که برنامه های کاربردی از فایل های متفاوتی مانند ini. برای ذخیره تنظیمات استفاده می کنند .XML یک حامل عالی را برای نمایش و نشانه گذاری تنظیمات داده ها برای استفاده یک برنامه ی کاربردی ارائه می کند. با استفاده از کلاس های دات نت مانند XmlDocument و XmlTextReader ، داده های نشانه گذاری شده با XML به آسانی می تواند خوانده شود و در برنامه های کاربردی استفاده شود.


 

نظرات 2 + ارسال نظر
گل آذین یکشنبه 23 شهریور‌ماه سال 1382 ساعت 02:03 ب.ظ

سلام:
خواهش میکنم . زحمتی نبود . امیدوارم که مفید واقع بشه.
موفق باشید.

دانیال دوشنبه 24 شهریور‌ماه سال 1382 ساعت 11:19 ب.ظ http://57.blogsky.com

سلام
خوب این زبان شما برای من که بیگانه بود ولی خواندم
خوب موفق باشید
شاد باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد