مراقبت فکری ، تفکر منطقی ، مثبت اندیشی

 

این سه ابزار وابسته در مبارزه با افکار منفی مفیدند . افکار منفی هنگامی که خود را دست کم می گیرید ، خود را به خاطر اشتباهات سرزنش می کنید ، به توانایی ها و  قابلیت های خود شک می کنید و یا انتظار شکست را دارید به وقوع می پیوندند .

 

منفی اندیشی سوی منفی پیشنهاد است ، با ساخت جملات و توضیحات مثبت برای خود ، به ساخت اعتماد به نفس و پیشرفت کارها و تقویت توانایی های ذهنی خود کمک می کنید در حالی که منفی اندیشی باعث از بین رفتن آنها می شود .

 

مراقبت فکری

 

مراقبت فکری فرایندی است که توسط آن افکار خود را مشاهده می کنید . ممکن است طی یک اجرا یا یک جلسه آموزشی حس کنید که افکار در حال عبور از ذهنتان هستند . بهترین کار ممکن اینست که از عبور هیچ فکری ممانعت نکنید ، فقط اجازه دهید در حالی که آنها را مشاهده می کنید روند عادی عبور خود را طی کنند . هنکامی که نظاره گر جریان آگاهی ذهنی خود هستید افکار منفی را نیز مشاهده کنید . معمولاً به صورت کاملاً مشهود در می یابید این افکار ظاهر شده و سپس ناپدید می گردند . گاهی ممکن است حتی متوجه آنها نشوید . نمونه های معمول مشغولیت ذهن می توانند

        ·           نگرانی در ارتباط با نوع عملکرد

        ·           مشغولیت ذهن توسط استرس

        ·            رویاروی با پیامد عملکرد ضعیف

        ·           خود انتقادی

        ·           احساسات خود کم بینی و باشند .

از افکار خود چه ذهنی ( به خاطر سپردن آنها ) و چه فیزیکی ( یادداشت نمودن آنها) صورت برداری کنید و سپس اجازه دهید که جریان آگاهی ادامه پیدا کند . مراقبت فکری اولین گام فرایند برطرف کردن افکار منفی است . شما قادر نخواهید بود با افکاری که توانایی فکر کردن به آنها را ندارید مقابله کنید .

 

تفکر منطقی و مثبت اندیشی

 

وقتی از افکار منفی خود آگاه می شوید ، آنها را یادداشت نموده و منطقی به آنها فکر کنید . ببینید آیا این افکار ریشه ای در واقعیت دارند یا نه . هنگامی که با افکار منفی مقابله می کنید اغلب در می یابید که با پی بردن به ماهیت اشتباه آنها ، این افکار به راحتی برطرف می شوند .

ممکن است مقابله با افکار منفی بوسیله تصدیقات مثبت را مفید بیابید . می توانید برای ایجاد اعتماد به نفس از تصدیقات استفاده کرده و الگوهای رفتاری منفی را به افکار مثبت تبدیل کنید .

می توانید تصدیقات مثبت را بر اساس ارزیابی های منطقی و روشن و واقعیات پایه گذاری نموده و آسیبی که ممکن است افکار منفی به اعتماد به نفس شما وارد آورند را خنثی نمایید .نمونه هایی از تصدیقات مثبت می توانند به صورت زیر باشند .

        ·          من می توانم این کار را انجام دهم .

        ·           من میتوانم به اهدافم دست پیدا کنم .

        ·           من کاملاً خودم هستم و دیگران مرا به خاطر خودم دوست خواهند داشت .

        ·           زندگی من کاملاً تحت اختیار خودم می باشد .

        ·           من از اشتباهاتم می آموزم . آنها بر تجربیات من می افزایند .

        ·           من شخص با ارزشی هستم .

 

در گذشته مردم به صورت سنتی و نا آگاهانه ، از مثبت اندیشی به عنوان راه حلی برای همه چیز استفاده می کردند که منتهی به نتایج مطلوبی نمی گردید . مثبت اندیشی  باید با حس های معمول استفاده شود ، اما هیچ مقداری از مثبت اندیشی نخواد توانست هر کسی را که آنرا به کار می برد قهرمان المپیک کند ( گرچه یک قهرمان المپیک نیز بدون مثبت اندیشی به این هدف دست نمی یافت) .

ابتدا به طور منطقی تصمیم بگیرید که بار کار سخت به اهداف واقع گرایانه خود خواهید رسید ، سپس از مثبت اندیشی برای تقویت آن استفاده کنید .

 

 

مترجم: مرتضی زمانی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد